Uno fino por favor! - Reisverslag uit Retie, België van Larissa - WaarBenJij.nu Uno fino por favor! - Reisverslag uit Retie, België van Larissa - WaarBenJij.nu

Uno fino por favor!

Blijf op de hoogte en volg Larissa

09 Maart 2014 | België, Retie

Ola!

Het is ons gelukt! We zijn vrijdag veilig aangekomen op ons kot!
Simpel was het niet. Portugezen zijn blijkbaar niet zo goed in Engels. Gelukkig zijn ze wel behulpzaam. Wanneer we aan iemand vroegen of ze ons konden helpen in het Engels, kregen we meestal 'nao' als antwoord, maar ze gingen dan wel op zoek naar iemand die ons wel kon verder helpen. Onze taxichauffeur belde zelfs speciaal iemand op om met ons te praten in het Engels!
Toen we om half 8 eindelijk op ons kot aankwamen, bleek dat ook de conciërge geen enkel woord Engels kon. Gelukkig heeft hij er ook iemand bijgeroepen om ons verder te helpen.
Ons kot is wel gezellig. Geen 5-sterren hotel, maar juist wat we nodig hebben. En we zitten op een gang vol Erasmusstudenten uit Italië, China en Spanje. En vooral de Spaanse meisjes zijn zeer sociaal. Zij hebben ons de eerste avond al onmiddellijk meegenomen naar praça (het centrum). Daar zijn we rustig een terrasje gaan doen. En we hebben ons eerste belangrijke Portugese woord geleerd: uno fino! Een pint! :D Toen de Spanjaarden besloten om naar de karaokebar te gaan, zijn we afgehaakt. Het was al half 1, we waren doodop én we hadden nog niet gegeten. Na een lekkere, grote pizza zijn we in ons (beetje te hard) bed gekropen om dan om 7 uur terug wakker te worden omdat het al te duf was in onze kamer.
Gisteren was het zalig warm buiten! Hoewel de Portugezen hier blijkbaar aan gewend zijn (lange broeken, vesten, zelfs iemand met een muts!), liepen wij toch rond in een topje en een short. Misschien zijn wij dit ook wel gewoon na drie maanden en zitten wij in België te bibberen met een lange broek en vest aan terwijl de rest allemaal in een T-shirt op het terras zit ;) We zijn naar Dolce Vita gegaan, een groot winkelcentrum van vier verdiepingen. De eerste kleren zijn al gekocht! Maar ook hebben we belangrijke dingen gekocht die we nog niet hadden. Shampoo, zeep, spiegel, bestek, kapstokken, ... En een beetje eten. Een beetje maar, want er was niet veel plaats meer voor eten in de kar. We wouden ook een grill kopen, want hier zou enkel een microgolf aanwezig zijn. Gelukkig hebben we deze niet gevonden, want toen we terug op ons kot waren en naar de keuken gingen, bleek dat er wel een vuur was.
Gisteren zijn we niet uitgegaan. Het is blijkbaar een gewoonte hier om heel laat te vertrekken (zo rond twee uur 's nachts) en wij waren te moe om nog te vertrekken. Maar dat is misschien wel een goed ding, nu kunnen we morgen uitgeslapen beginnen met onze stage. Spannend!
Oh ja, ik heb ook een Portugese simkaart gekocht en ben dus niet bereikbaar op mijn Belgische gsm-nummer. Mama, papa, Adrian en Jasper hebben dit nummer. Als jullie dit willen, dan vraag het maar aan hen of via een privébericht op facebook.

Zo, dat was het voor vandaag. Wij gaan nog van onze zondag genieten, hopelijk doen jullie dat ook!

Ciao!